Tirsdag var trimdag

Tirsdagen har tidligere vært brukt til forskjellige aktiviteter som turer, trim, tirsdagsforum og dugnader.

Her følger referater fra en del av aktivitetene.

Tirsdag 1. november 2011 besøkte NEV Bogstad gård. Det er lenge siden vi var så mange deltakere - 23 interesserte pensjonister fikk en flott omvisning i herregården hvor Peder Anker med familie betød så meget for statsdannelsen av det nye Norge i etter 1814.
Etterpå koste vi oss som vanlig med noe godt å spise og noen benyttet anledningen til å kjøpe Bogstad gårds spesialitet - ovnsbakt brød som selges første tirsdag i måneden.
Se også videoen fra besøket.

Tur til Operaen

Tirsdag 7. juni var vi på oppdagelsestur til Oslo. Dystre værutsikter skremte vel noen, men 5 nysgjerrige dro med bussen til Oslo bussterminal, derfra fant vi fram til den nye fotgjengerbroen over sporene på Sentralstasjonen. Her var det bygget meget nytt, spesielt i Barcoderekken. Vi fikk en liten følelse av hvordan det blir når Oslos nye paradegate, Dronning Eufemias gate, 43 meter bred, blir ferdig. Vi lette oss fram til Operaen, været gjorde at vi spiste inne og ikke på taket.
Tok toget til Sandvika med overgang til Nesøybussen, for mange av oss en ny opplevelse.
Til høsten skal vi finne fram til nye ukjente turmål, ha en god sommer.

Som vanlig hadde vi en hyggelig stund med noe godt å spise.

Turdeltakerne på terassen til Lise Wulffs atelier.

Fin tur til Fornebu

Tirsdag 31. mai hadde vi en fin tur til Fornebu. Trass i at regnet bøttet ned kom det 9 nysgjerrige NEVer.
Og vi ble belønnet, regnet stoppet og vi kjørte til Fonebu og den aller første bygningen og tårnet på Fornebu flyplass.
Her ble vi tatt imot av Lise Wulff, Nesøykunstneren som har fått nytt atelier og utstillingsrom i en av de gamle bygningene. Her fikk vi omvisning og så hvordan hun arbeidet med nye kunstverk.
Kan anbefales.
Etterpå spiste vi i den gamle flyresepsjonen som nå var blitt en hyggelig restaurant med god mat, mens vi utvekslet gamle minner fra den gang man gikk rett ombord i flyet.

Så meget vakkert å velge mellom.

Lise Wulff forteller Edda hvordan hun arbeider.

Tirsdag er turdag

Tirsdag16. november gikk turen til Nobels fredssenter i den gamle Vestbanen med etterfølgende lunch i "Alfred"

Tirsdag 9. november tok  vi bussen kl. 11 til Oslo. Denne gangen var Kunstindustrimuseet målet. Spiste på museets hyggelige kafè. Her var det også en fin butikk med mange gode gavetips.

Tirsdag 2. november kl. 11 møttes vi ved NEV og tok bussen til Oslo og besøkte Historisk museum og så på den unike kirkesamlingen fra middelalderen. Fra den gikk vi over i steinalderen og vikingtiden. Et besøk som kan anbefales.
Spiste på Det Norske Teater

Tirsdag 19. oktober tok vi bussen til byen, i Oslo gikk vi over på T-banen og kjørte rundtur Majorstuen, Sogn, Nydalen og over Carl Berners plass og tilbake. Her kjørte vi den utvendige heisen på SAShotellet og beundret utsikten over havnen og alt det nye her. Vi var som barn igjen, på HEISatur i byen. Spiste på Cafe Fiasco, kan anbefales. Hjemmelagete karbonader med speilegg.

Tirsdag 7. september startet vi høstsesongen.
Vi møttes ved NEV kl. 11 og gikk tur til Hvamodden med mat og sitteunderlag. Og som nesten alltid hadde vi fint vær.
Vi gjentok turen tirsdag 28. september, men gikk innom kunstgressbanen og så på byggesrbeidet for de nye tennisbanene. Her skjer det store ting.

Tirsdag 14. september hadde vi planlagt dugnad på Tante Esthers plass, men med regn og dårlig vær ble det dårlig frammøte.
Men vi fikk gjort en del. Derfor fortsetta vi dugnaden på tirsdag
21. september. I fint høstvær møttes 6 NEVere og gikk løs på å luke trekanten med busker som nå ser bra ut.
Vi fant også ut at vi vil foreslå for styret at for framtiden å leie noen til hver 2. eller 3. uke å klippe gress og å luke buskene.
Til det kan vi bruke NEVS velferdsfond og spørre Fellesvellet om de også kan bidra.

På tirsdager utover fortsetter vi med turer. Enten på Nesøya eller vi kjøre til andre turmål. Se plakat på NEV, på Tante Esthers plass eller under Pensjonistteff i budstikka hver tirsdag.

En fornøyd dugnadsgjeng nyter en bolle etter fullført jobb på Tante Esthers plass. Bjørg tok bildet.

Aktiviteter våren 2010

Tirsdag 8. juni gikk vi tur til NILs klubbhus ved den nye kunstgressbanen. Her kjøpte vi kaffe og sprøstekte vafler.
Fikk en orientering
om det SFOsamarbeid som idrettslaget har med skolen.
Her kommer ivrige jenter og gutter hver dag, spiller fotball med kyndige trenere og etterpå får de brød og frukt.
På sikt håper idrettslaget å få til en ordning hvor turgåere kan komme innom å få noe å drikke og spise.

Noe å spise hører alltid med på vår årlige tur til Blaafarveværket.

Den årlige tur til Blaafarveværket

Tirsdag 1. juni hadde vi vår årlige tur til Blaafarveværket og så på utstillingen av de tre kunstnerparene Oda og Christian Krogh, Julie de Holmberg Krohn og Xan Krohn og Unni Askeland og Sverre Koren Bjertnæs. Som alltid en opplevelse de 16 fra NEV som var med.

Edda og Gunnar var med på turen til Ellen som skjuler seg bak Edda.

Tur til Ellen på Odden

Tirsdag 25. mai dro vi i egne biler til Ellen Selmer på Odden. Det var friskt sommervær som en sier når solen skinner, men det blåste kaldt. Heldigvis hadde Ellen varme klær til de som hadde feilberegnet været og en plass ute i le for alle de 17 som var med på turen.

Pikene på broen

Tur til Kyststien

Tirsdag 18. mai dro vi til Kyststien og istedenfor å gå til Elnestangen gikk vi til Sjøstrand. Naturen var på sitt vakreste og våre piker på broen var like flotte som Munchs.

Tirsdag
11. mai gikk vi tur og så på hustuftene ved Hovedgården, restene etter det som engang var den mektige "Nesøyborgen". Etterpå gikk vi gjennom skogen og drakk kaffe hos Bjørg og Hans Jakob.

Tirsdag 4. mai dro vi på tur til Drammen museum og så på utstillingen av Christian Skredsvigs malerier - 41 stk. Etterpå spiste vi på den hygelige kafèen.

Tirsdag 27. april var vi på tur til Hvamodden. Gikk innom klubbhuset til Nesøya idrettslag og hørte Edle Rennemo fortelle om fotballskolen for SFO som de har to ganger i uken. Videre til Støltuns (Bourbons) poetiske hjørne og så til Hvamodden hvor vi spiste.

På turen til Hvamodden møtte vi barn fra Nesøya barnehage som hadde vært på lang tur ved tjernet.

Tirsdagsturer

Tirsdag 20. april kl. 11 hadde vi dugnad på "Tante Eshers plass".
Vi ryddet for søppel rundt tavlen og i bedet foran. 8 fullstappete sekker ble det. Nå ser det pent ut og vi må holde det ved like.

Tirsdag 13. april kl. 11 møttes vi ved NEV og tok bussen til Oslo. Fra busstoppen i Fredriks gate ved Universitetet gikk vi til Halfdan Kjerulfs plass, den lille ukjente parken hvor kunstnerne som står bak "Brudeferden i Hardanger" har fått sine byster.
Så gikk vi videre til Nasjonalgalleriet hvor Gunnar Baalsrud guidet oss rundt og hvor vi så på "Brudeferden i Hardanger", Harald Sohlbergs "Ved Rondane" (Se bildet under) og mange av de kjente norske bilder.. Etterpå hadde vi en hyggelig lunch i Den franske sal på museet.

Trim for kropp og sjel

Hver tirsdag kl 11.00 har vi hatt trim til musikk i NEVs lokaler. Vi har tøyet og strukket ben og armer og fått opp pusten. Trimmen har vært lagt opp så den har passet for alle og man har selv kunnet bestemme hvor meget man ville ta i.
I over 12 år har Bjørg Matthiasen ledet trimmen og nå slutter hun "mens leken er god".

Tirsdag 16 februar 2010 : 8 ivrige trimmere.

Tirsdagsforum

Etter en innledning hadde deltakerne en livlig samtale om dagens tema. Vi var  så heldige å ha to kunnskapsrike medlemmer, Anne-Marie Lode og Gunnar Baalsrud til å innlede til disse samtaler.
Gunnar avsluttet våren 2009 en serie om filosofi og høsten 2009 startet han en serie om Menneskehetens utvikling fra 75 millioner år siden og frem til idag.
Våren 2010 fortsatte Tirsdagsforum, men da Anne-Marie ble syk ble det vanskelig å skaffe innledere, så fra høsten ble Tirsdagsforum innstilt.
Nå ble tirsdagen brukt til bl.a. turer med buss til Oslo.
Men Tirsdagsforum er populært og vi håper å kunne starte aktiviteten igjen.

Samtalen går ivrig imellom deltakerne på Tirsdagforum.

Innsatsen på Tante Esthers plass

På tirsdager i flere år har turgjengen hatt dugnader på Tante Esthers plass. Nå er det lukt og pent rundt de buskene som sliter med å vokse og fylle trekanten. Vi håper til våren å kunne pynte på kantene, men da det i forbindelse med bygging av flerbrukshall ved skolen, kommer til å bli stor anleggstrafikk og omlegging av tilkjørsel til skolen, er det ikke fornuftig å bruke mange penger på noe som vil bli forandret.
Styret i forretningsgården har også fått reparert den brukne stangen og ødelagte gjerdet ved inngangen til KIWI.
Og tirsdag 28. september kunne vi juble over at et halvt års kamp for å få asfaltert fortauet slik at vi ble kvitt den stor vannpytten. Takk for det.

Nyeste kommentarer

09.07 | 10:01

Trykkleifer… I parAntes (skal være parEntes)tallene for 2917 (2017?), ...

29.10 | 22:24

Dere burde ha et søkerfelt. Jeg søker f.eks. etter Luhnenschloss-bakken.

26.10 | 19:59

Jeg vet ikke mer enn det du kan finne i NEVs arkiv, men der er det jo mye i...

20.10 | 11:59

Hei Vi har et spørsmål om når en hytte er bygget. Vi fant en avis fra 19...